Tulevaisuuden asianajotoimisto on asiakkaan strateginen kumppani

24.05.2017

“Management is doing things right; Leadership is doing the right things.”
Peter F. Drucker

 

Asianajotoiminta elää murrosvaihetta ja toiminta muuttuu. Digitalisaation aiheuttama muutos asiakkaiden käyttäytymismalleissa vaikuttaa myös asianajotoimiston liiketoimintamalliin. Asianajajien on oltava lähempänä asiakasta ja osana heidän arvoketjuaan, sekä tuotettava liiketoimintaa tukevia ja aidosti lisäarvoa tuottavia palveluita.

 

Kasvun haasteet taklataan huolellisella strategiatyöllä ja innostavalla johtamisella

Lexialla oli kunnia isännöidä iltaa Suomen Strategisen Johtamisen Seuran jäsenille 23.5.2017. Inspiroivan illan avasi seuran puheenjohtaja Kimmo Suominen yhdessä toiminnanjohtaja Päivi Vuorimaa kanssa, jonka jälkeen Lexian hallituksen puheenjohtaja Mikko Räsänen esitteli tarkemmin Lexian strategiatyötä ja kuinka tulevaisuuteen varaudutaan alalla, joka on suuren muutoksen kynnyksellä.

 

”Yhtenä Suomen nopeimmin kasvavista asianajotoimistoista kasvun haasteet ovat tulleet tutuiksi myös meille. Yrityksen kasvettua strategialta, johtamisjärjestelmältä ja innostavan yrityskulttuurin vaalimiselta vaaditaan paljon aikaisempaa enemmän. Liiketoimintamme suunnittelu on jatkuva prosessi, johon osallistuvat kokeneet liikkeenjohtajat, asiakkaat ja koko henkilöstömme. Yhteinen näkemys ja toimintamme parantamiseen tähtäävät kehitysohjelmat auttavat meitä pysymään muutoksen kärjessä, sekä pitämään asiakkaat ja henkilöstön tyytyväisinä. On todella palkitsevaa nähdä yrityksen ja lexialaisten kasvavan yhdessä asiakkaidemme kanssa”, Mikko Räsänen kertoi.

Onko yrityksellänne jo digivisio?

Innofactorin hallituksen puheenjohtaja ja Lexian Advisory Boardin Senior Advisor Ari Rahkonen kuvaili digitalisaation vaikutuksia asianajotoimiston johtamiseen. Tänä päivänä johdon on oltava kartalla teknologiatrendeistä ja niiden vaikutuksista toimialaan. Ari rohkaisi seuraamaan myös oman alan ulkopuolisia toimijoita, sillä yleensä disruptiiviset liiketoimintamallit tulevat oman toimialan ulkopuolelta.

 

Mutta miten digitalisaatio saadaan osaksi yrityksen strategiaa?

 

”Yrityksellä on hyvä olla oma digivisio, jossa on mietittynä muun muassa mihin liiketoimintaprosesseihin haetaan muutosta ja kuinka asiakkaat voivat olla mukana kehityksessä. On myös tunnistettava organisaation omat edelläkävijät, sillä heistä voi olla jatkossa suuri apu”, Ari Rahkonen sanoi.

 

Ari kiteytti palveluiden digitalisoinnin kolmeen teesiin:

  • Turhat ja usein toistuvat tehtävät on poistettava tai automatisoitava
  • Itsepalvelun osuutta on kasvettava
  • Osa tehtävistä viedään sinne, missä niitä on järkevintä hoitaa.

Näin toimitaan myös Lexiassa.

Lisätiedot:

Mikko Räsänen, osakas, hallituksen puheenjohtaja, [email protected],
puh. +358 40 764 2897

 

Back to Top