Tietosuoja kilpailuetuna – miksi se kannattaa huomioida?

06.06.2023

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) voimaantulosta on kulunut viisi vuotta, mutta sen merkitys ei ole vähentynyt, vaan päinvastoin. GDPR on tullut entistäkin tärkeämmäksi osaksi vastuullista yrityskulttuuria, ja sen huomioiminen voi tuoda kilpailuetua yritykselle. Alla on joitakin esimerkkejä, miksi tietosuoja on syytä ottaa huomioon ja mitä se voi tuoda mukanaan asiakkaiden suuntaan.

  1. Asiakkaiden luottamus: Tehokas tietosuoja luo luottamusta asiakkaiden keskuudessa, mikä parantaa yrityksen brändiä ja asiakassuhteita. Nykyään asiakkaat ovat hyvin tietoisia omista tietosuojaoikeuksistaan, ja he jakavat kokemuksiaan nopeasti sosiaalisessa mediassa. Negatiivista mainetta on vaikea korjata jälkikäteen. Jos asiakkailla on mahdollisuus valita kahden toimijan välillä, he todennäköisesti valitsevat sen, joka on huolehtinut vastuullisesti tietosuojasta alusta lähtien.
  2. Mainehaittojen välttäminen: Tietovuodot tai tietosuojarikkomukset voivat aiheuttaa vakavia mainehaittoja, jotka vaikuttavat yrityksen maineeseen pitkään. Tällaisten tilanteiden välttämiseksi on tärkeää pitää tietoturvan taso riittävän korkeana. Henkilöstön kouluttaminen tietosuoja- ja tietoturva-asioissa on myös olennainen osa riskienhallintaa, sillä inhimillisiä virheitä voi tapahtua parhaastakin teknisestä tietoturvasta huolimatta.
  3. Lainsäädännön noudattaminen: Tietosuojaa koskevat lait ja määräykset velvoittavat yrityksiä suojelemaan asiakkaiden ja työntekijöiden henkilötietoja. Noudattaminen on välttämätöntä oikeudellisten seuraamusten välttämiseksi. GDPR koskee kaiken kokoisia yrityksiä, aina yhden henkilön yrityksistä monikansallisiin jätteihin. On tärkeää huomata, että tietosuoja-asetuksen myötä henkilötiedon käsite on laajentunut entisestään. Tämän vuoksi yrityksen henkilöstön on kyettävä tunnistamaan tilanteet, joissa he käsittelevät henkilötietoja, sekä tietämään, miten henkilötietoja tulee käsitellä. Esimerkiksi tietojen luovutus, kuten kuvien julkaiseminen verkkosivuilla, edellyttää asianmukaista käsittelyperustetta.
  4. Riskien vähentäminen: Tehokkaat tietosuoja- ja tietoturvakäytännöt vähentävät tietoturvaloukkausten riskiä, mikä voi säästää yrityksen merkittäviltä taloudellisilta ja oikeudellisilta seurauksilta. GDPR:n mukainen seuraamusmaksu voi olla enimmillään 4 % vuotuisesta liikevaihdosta, mutta tietosuojaviranomaiset harvoin määräävät näin suuria seuraamusmaksuja. Kuitenkin mainehaitan kautta aiheutuvat taloudelliset vaikutukset voivat olla moninkertaisesti suurempia, mikäli asiakkaat päättävät vaihtaa kilpailijalle.

Yhteenvetona voidaan todeta, että tietosuoja ei ole pelkästään lakisääteinen velvoite, vaan myös tärkeä kilpailuetu. Panostamalla tietosuojaan yritys voi vahvistaa asiakkaiden luottamusta, suojata mainettaan, noudattaa lainsäädäntöä ja vähentää riskejä. Tietosuojan huomioiminen on olennainen edellytys yrityksen menestykselle ja kestävälle kasvulle.

Jos tarvitset apua yrityksesi tietosuoja-asioiden tarkistamisessa ja päivittämisessä, ota yhteyttä Lexiaan!

Teksti: Erika Leinonen, Counsel, [email protected]

Back to Top