Markus Myhrberg puhumassa Asianajajapäivillä pelialan tekijänoikeuksista

16.01.2015

Lexia

Lexian osakas Markus Myhrberg luennoi Asianajajaliiton vuoden tämän päätapahtumassa Asianajajapäivillä. Myhrberg paneutuu puheenvuorossaan pelien tekijänoikeudelliseen suojaan. Pelien immateriaalioikeudet (IPR) koostuvat yhdistelmästä erilaisia ja päällekkäisiä oikeuksia: tekijänoikeus, tavaramerkki, patentti, liikesalaisuus, mallioikeus, verkkotunnus.

 

– Idea ei saa tekijänoikeussuojaa, joten olennaista on missä määrin pelimaailman yksittäiset elementit ylittävät teoskynnyksen, jolloin osat saavat tekijänoikeus- tai muuta immateriaalisuojaa, Myhrberg sanoo.

 

Pelien suojaamisessa hyödynnetään tästä syystä yleensä rinnakkain eri elementtien suojaamista, kuten esimerkiksi AV-oikeuksien (Kuvat, video, hahmot, 3D-mallinnokset, musiikki, ääniefektit), tietokoneohjelmien ja tietokantojen sekä käsikirjoituksen suojaamista.

 

– Pelien tekijänoikeudellisessa suojaamisessa on ollut nähtävissä eri vaiheita. Aluksi peleiltä katsottiin puuttuvan tekijänoikeussuoja lähinnä pelien teknisen luonteen sekä omaperäisyyden ja luovuuden puutteen vuoksi. Myöhemmin tekijänoikeuden katsottiin suojaavan pelejä tietokoneohjelmina taikka tietokoneohjelmina sekä audiovisuaalisina teoksina samanaikaisesti, Myhrberg sanoo.

 

Nykyään pelejä pidetään osittain tekijänoikeuden suojaamina tietokoneohjelmina, tietokantoina sekä osittain audiovisuaalisina teoksina. Pelin sisältämän tietokoneohjelman loukkaus voi siten olla erillinen audiovisuaalisen teoksen tekijänoikeuden loukkaus.

 

Annamme mielellämme lisätietoja: Markus Myhrberg

Back to Top