Uusi palvelumalli tarjoaa yritysten lakiasiainjohtajille sparrausta ja syvällistä liiketoiminnan tuntemusta

09.11.2017

Siirryin hiljattain Lexialle työskenneltyäni pitkään juristina useissa monikansallisissa yhtiöissä. Aikaisemmat kokemukseni asianajotoimistoista rajoittuivat lähinnä palveluiden ostamiseen. Lisäksi työskentelin usein asianajajien kanssa erityyppisten kysymysten parissa. Kokemukseni mukaan yksin tai pienissä lakitiimeissä työskentelevät yritysten lakiasiainjohtajat arvostaisivat kovasti omaa ”sparraajaa”.

 

Hän olisi kumppani, jonka kanssa lakiasiainjohtaja voisi keskustella monimutkaisista käsitteistä ja oikeudellisista kysymyksistä, ja hän myös haastaisi arvioimaan omaa ajattelutapaa. Yritysten sisäiset lakimiehet haluaisivat käyttöönsä myös sijaisia, jotka huolehtisivat työtehtävistä lomien tai pitkien työmatkojen aikana tai kun monimutkaiset neuvottelut toisen projektin parissa vievät kaiken työajan. Ulkopuoliselta neuvonantajalta odotetaan syvempää näkökulmaa asiakkaan liiketoimintaan sekä pitkäaikaista ja ennakoivaa tukea. Lexialla olen ilokseni päässyt kehittämään uutta palvelumallia joka vastaa näihin tarpeisiin.

Saisiko olla sparraaja, johtoryhmän jäsen tai lomatuuraaja?

Tarjoamme asiakkaiden tiimeihin osaavia juristeja, joiden kanssa on mukava työskennellä. Asiakkaan tarpeista riippuen Lexian lakimies voi toimia luotettavana johtoryhmän jäsenenä, sparrauskumppanina tai lomasijaisena. Yhteistyö alkaa keskustelemalla asiakkaan yksilöllisistä tarpeista ja tutustumalla liiketoimintaan. Oikeudellista tukea harvemmin käyttäneissä yrityksissä voimme aloittaa esimerkiksi oikeudellisella due diligence -tarkistuksella. Sen avulla määritämme yrityksen oikeudellisten kysymysten nykytilan. Saatuamme kokonaisvaltaisen yleiskuvan, määritämme oikeudellisen työn tarpeen ja asetamme etusijalle siihen liittyvät tehtävät, yhdessä asiakkaan kanssa. Lisäksi sovimme aikatauluista. Haluamme vastata paremmin asiakkaan odotuksiin ja tarjota heille palvelumallin, jonka avulla asiakkaat saavat paremman kokonaiskuvan maksetuista kustannuksista ja muista palveluista, jotka ovat asiakkaan käytettävissä.

Yksi yhteyshenkilö, 50:n lakimiehen osaaminen

Haluamme tarjota asiakkaidemme käyttöön yhden yhteyshenkilön, joka toimii yhteyshenkilönä asiakkaan suuntaan ja hallitsee asiakkaan oikeudelliset kysymykset yrityksen oman lakiasiainjohtajan tavoin. Yhteyshenkilö ei tee kaikkia työtehtäviä välttämättä itse. Sen sijaan hän varmistaa, että juridiset ongelmat ratkaistaan parhaalla mahdollisella tavalla valiten Lexian laajasta asiantuntijajoukosta kulloinkin parhaiten sopiva juristi. Jos asiakas tarvitsee oikeudellista neuvontaa Suomen ulkopuolella, globaalin verkostomme ansiosta voimme yhdistää asiakkaan paikallisen asiantuntijan kanssa. Lexia on myös Meritas Law Firms Worldwide -yhteistyöverkoston jäsen.

 

Uskomme asiakaskohtaisten neuvonantajien helpottavan asiakkaidemme oikeudellisen työn hallintaa merkittävästi. Kun yhteyshenkilö on aina sama, asiakkaan ei tarvitse selittää yrityksen liiketoimintatapoja ja strategiaa kerta toisensa jälkeen uudelle toimistolle tai asianajajalle. Tämä palvelumalli mahdollistaa myös suoran yhteydenpidon asiakkaan henkilökunnan ja Lexian neuvonantajan välillä ilman erillisiä toimeksiantokirjeitä tai muuta järjestelyjä. Asiakkaan ei myöskään tarvitse huolehtia yksittäisistä toimeksiannoista aiheutuneista erillisistä kustannuksista. Ihannetapauksessa Lexian asiantuntija osallistuu yrityksen päivittäisen liiketoiminnan hoitamiseen niin kokonaisvaltaisesti, että hän voi tarjota asiakkaalle myös ennakoivaa tukea. Hän voi siis toimia pikemminkin todellisena liikekumppanina kuin pakollisena viimeisenä oljenkortena asioiden jo mentyä päin mäntyä.

 

Tutustu yhteen menestystarinoistamme eli syvään yhteistyöhömme Kotipizzan kanssa >>

 

Lisätiedot: 

Susanna Sariola, Counsel, puh. +358 40 749 2788, susanna.sariola@lexia.fi

Back to Top