Samulin blogi: Muutos on jo täällä

20.05.2020

Asianajoala on täynnä ääneen lausuttuja ja lausumattomia sääntöjä ja käytäntöjä. Työ on vahvasti säänneltyä, toimistot hierarkkisia ja työn tekeminen vaatii vapaa-ajan ja perheen uhraamista. Näin ei tarvitse olla. Näin ei voi enää olla.

Teknologiamurros ja työn merkityksellisyyden kasvu pakottavat konservatiivisimmatkin linnakkeet murtumaan. Asiakkaat eivät edellytä palvelua 24/7 – he haluavat tulla kohdelluiksi ja palvelluiksi ihmisinä, joilla on tarve asiantuntemukselle. Alalle tulevat juristit eivät halua uhrata elämäänsä, he haluavat kiinnostavia töitä ja mielekkään urapolun, joka ottaa myös yksilöllisen hyvinvoinnin huomioon.

Olemme koonneet kolme näkökulmaa asianajoalan muutokseen. Näihin me uskomme. Näin me haluamme kehittää toimintaamme ja palvella asiakastamme.

Asiakas on kuningas – ei asianajaja

Teknologian kehittyminen on käynnistänyt väistämättömän murroksen myös asianajoalalla.

Legal Tech -hakusanalla löytää jo monia älykkäitä palveluita, jotka suorittavat alan perusrutiineja ja työprosesseja virheettömästi – paljon nopeammin ja edullisemmin kuin ihminen.

Alamme on aina ollut henkilökeskeinen, mutta tärkein henkilö ei ole ollut asiakas, vaan praktiikkaansa vetävä partneri. Nyt olemme tilanteessa, jossa meidän on alana mietittävä koko juridisten palveluiden paletti uusiksi. Asiakkaan tarpeet edellä.

Lue Samulin blogaus: Käsityöläisestä asiakaspalvelijaksi

Asianajajallakin voi olla perhe – ja elämä

Vuosien 1980-2000 välillä syntynyt millenniaalien joukko on astunut työelämään ja alkanut kyseenalaistaa vanhoja rakenteita, toimintatapoja ja työkaluja. He ovat tuoneet omat laitteensa ja sovelluksensa työpaikoille ja pitävät kiinni vapaa-ajastaan. He vaativat johtajiltaan paljon.

Eivätkä he sitoudu yhteen työpaikkaan loppuelämäkseen.

Millenniaalit haastavat väistämättä myös asianajotoimistojen jäykän, sitoutumista vaativan työkulttuurin. Mistä me löydämme jatkossa uusia juristinalkuja kasvamaan toimistoihimme, jos alan perinteiset käytännöt eivät enää puhuttele?

Toimistojen on muututtava joustavammiksi työnantajiksi. Meidän on tarjottava vaihtoehtoja, joustoja, mielekkäitä urapolkuja, koulutusta. Työntekijöiden hyvinvointi ja heidän työelämänsä mielekkyys on nostettava johdon agendalle.

Lue Samulin blogaus: Johtaminen vaatii herkkyyttä, ei hierarkioita

Kuka on juristi?

Eri puolilta kasaantuvat muutospaineet haastavat mylläämään koko toimialaa: millaisia palveluita asianajotoimistot voivat tarjota? Entä kuka voi perustaa toimiston – kuka ylipäätään on juristi?

Nämä ovat vaikeita kysymyksiä, jotka moni mieluusti lakaisisi maton alle.

Vaikeneminen ei auta. Meidän on mietittävä, millaisia palveluita asiakkaamme tulevaisuudessa tarvitsevat. Tämä vaatii myös alamme tiukan sääntelyn purkamista.

Palvelutarjooman laajentaminen vaatii myös huomiota osaamiseen. Ala tarvitsee laskiasiantuntemuksen lisäksi kipeästi uutta näkemystä ja poikkitoimialaista osaamista, jota ei välttämättä oikeustieteen oppikirjoista löydy.

Lue Samulin blogaus: Tulevaisuuden juristi on muutakin kuin lakiasiantuntija

Aikaisempia blogauksia
Samulin blogi: Vaarallisia johtajia
Samulin blogi: Viimeiset dinosaurukset?
Samulin blogi: Johtaminen on pirun vaikea laji
Samulin blogi: Teknologia on saatava tempusta toimintatavaksi
Samulin blogi: Asiakkaat ovat Venuksesta ja asianajajat Marsista


Back to Top