Anttilan konkurssisotku starttasi keskustelun kuluttajan asemasta

23.08.2016

Jari_Maaranen_300x200Asianajaja, varatuomari Jari Maaranen vetää Lexian Uudelleenjärjestelyt ja insolvenssi -praktiikkaa. Hän omaa kymmenien vuosien kokemuksen konkurssipesien ja yrityssaneerausten hoidosta, myös velkojien edustajana.

Anttilan konkurssi on herättänyt poikkeuksellisen vilkkaan keskustelun muun muassa siitä, miten verkkokaupasta tilattujen tuotteiden käy konkurssitilanteessa. Kuluttajien on ollut vaikeaa ymmärtää sitä, että maksutavalla on vaikutusta siihen, saako rahansa takaisin vai ei.

Anttilan konkurssi on suuruuskuokaltaan erittäin merkittävä ja sen hoitamisessa tulee olemaan poikkeuksellisen paljon työtä. Jo pelkästään kymmenien tavaratalojen omaisuuden realisointi on luku sinänsä, mutta myös konkurssin vaikutukset verkkokauppaan ovat mielenkiintoisia ja oletan, että jatkossa myös lainsäätäjä kiinnittää siihen huomiota.

Maksutapojen eriarvoinen kohtelu herättää hämmennystä

Konkurssipesän näkemys on sinällään oikea: jos tilaus on maksettu verkkopankin kautta, olet Anttilan konkurssipesän velkoja ja sinun tulee Konkurssilain mukaisesti valvoa saatavasi konkurssissa. Mielestäni tämä näkemys on Konkurssilain ja oikeuskäytännön mukainen, valitettavasti. Luottokorttimaksu on eri asia, sitä tulee hakea takaisin asianomaisesta luottokorttiyhtiöstä. Juuri tämä kahden eri maksutavan eriarvoinen kohtelu on herättänyt eniten kirjoituksia lehdissä ja sosiaalisessa mediassa, ja ihan aiheesta. Asia ei ole selvä edes kaikille lakimiehille, saati asiaan perehtymättömille kuluttajille.

Toinen kiinnostava puheenaihe on ollut se, onko verkkokaupasta tilattu tuote siten erotettavissa muusta konkurssipesän omaisuudesta, kuten Konkurssilaki vaatii. Asia ei ole millään tavalla selvä. Jos esimerkiksi paketti on jo toimitettu postitoimistoon asiakkaan nimellä, lienee selvää, että se on riittävästi yksilöity. Anttilan tiloissa oleva, jo nimetty paketti, on vielä rajatapaus. Anttilan konkurssipesä on kuitenkin tehnyt tähän osaratkaisun ja he ilmoittivat, että tavarat, joissa on mainittu ”Nouto tavaratalosta” ja joista on lähetetty sähköinen ilmoitus, tullaan luovuttamaan asiakkaille. Tämä on mielestäni hyvä ratkaisu, joka varmasti tulee omalta osaltaan linjaamaan vastaavia ratkaisuja jatkossa.

Kaiken kaikkiaan Anttilan konkurssi oli hyvin ikävä tapaus tuhansille kuluttajille, jotka olivat tilanneet netin kautta tavaroita ja maksaneet ne verkkopankissa. Valitettavasti tämä tapaus tullee jatkossa vaikuttamaan verkkokaupassa asiointiin, ainakin lyhyen aikaa. Toivon mukaan Case Anttila aiheuttaa sen, että tulevaisuudessa Konkurssilakia selvennetään tältä osin.

Kerromme mielellämme lisätietoja, ota yhteyttä: 
Jari Maaranen, puh. +358 400 531 956, 

Back to Top